Vraag: genoeg berouw?

vraagVraag:

Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin. Na een poos niet met God bezig geweest te zijn begon ik weer in de Bijbel te lezen. Dat heeft zich steeds meer ‘uitgebreid’ en God speelt nu zo’n ongelooflijk grote rol in mijn leven! Ik ben dankbaar dat Hij ervoor heeft gezorgd dat ik Hem weer ging zoeken en ik nu in Hem mag geloven. Sinds een wat langere tijd merk ik op dat mijn leven echt niet meer zo is als eerst. Mijn leven is nu anders, ik ben continue met God en het evangelie bezig, het voelt voor mij als een ‘tweede leven’. Nu twijfel ik of ik wedergeboren ben. Ik let veel op mijn zonden en probeer er ver vanaf te blijven. Het idee dat ik God ermee verdriet doet vind ik zo erg… maar heb ik wel berouw genoeg? Ik heb niet heel veel tijd besteed aan het belijden van mijn zonden. Kan ik dan wel christen zijn of moet ik dan meer berouw hebben? Als ik zo naar de ‘gevolgen’ van de wedergeboorte kijk zie ik die duidelijk in mijn leven maar ik twijfel zo… kan ik wel wedergeboren worden? Heb ik niet te weinig mijn zonden beleden, heb ik niet te weinig berouw gehad tot nu toe?

Antwoord:

Enige tijd geleden zag ik beelden van een Amerikaan in Noord-Korea. Hij was daar op bezoek, had een propagandavlag meegenomen en was gearresteerd. Huilend smeekte hij om vergeving. Keer op keer toonde hij berouw. Toch werd hij veroordeeld tot 15 jaar dwangarbeid. Voor een dictator als Kim Jong Un heb je nooit genoeg berouw. God is gelukkig heel anders. Als God Zich bekend maakt aan Mozes dan zegt Hij dit over Zichzelf: ‘HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, lankmoedig en groot van weldadigheid en waarheid. Die de weldadigheid bewaart aan vele duizenden, Die de ongerechtigheid, en overtreding, en zonde vergeeft’ (Ex. 34:6-7). God vergeeft niet op grond van de hoeveelheid berouw, maar op grond van het offer van Jezus Christus. Hij gaf Zijn leven zodat zondaren vergeving kunnen ontvangen. Hij vraagt om oprecht berouw. Hij vraagt om bekering, een verandering van leven. Hij vraagt om geloof in de Heere Jezus Christus. Hij belooft dat wie gelooft in Jezus Christus zalig zal worden (Hand. 16:31) en dat wie zijn zonden belijdt vergeving zal ontvangen (1 Joh. 1:9). God is anders dan een wrede dictator. Dat mag je altijd bedenken als je naar Hem toegaat. Je kunt gerust je zonden aan Hem belijden. Je kunt gerust al je worstelingen en onzekerheden aan Hem voorleggen. Hij legt je niet langs een meetlat waarbij je altijd tekortschiet. God vergeeft uit genade, omdat God Zelf barmhartig, genadig en geduldig is.

Uit je verhaal is op te maken dat de Heere in je leven aan het werk is. Het is iets waar je God voor mag danken! Wanneer je je eigen zonden gaat zien en leert dat je vergeving nodig hebt, is dat Gods genade. De vragen die je hebt zijn heel herkenbaar. Wanneer je Gods grootheid en de ernst van je zonden ontdekt, weet je dat je altijd tekort schiet. Misschien dat die strijd wel altijd blijft. Vergeving is nooit een vanzelfsprekendheid, maar altijd een wonder van genade. Een ander mens kan niet oordelen of je ‘genoeg’ berouw hebt, of je geloof ‘echt’ is. Zeker niet op afstand. Uiteindelijk is dit een vraag die je in het gebed aan de Heere moet voorleggen. De Bijbel is duidelijk: wanneer we zonden bewust voor God achterhouden en niet willen belijden, dan kan Hij deze zonden ook niet vergeven. Wanneer we onze zonden belijden mogen we weten dat Hij ze zal vergeven. Zijn er zonden die je dwars zitten? Belijdt ze aan de Heere. Lees Zijn antwoord in 1 Joh. 1:9. Val je in zonden? Belijdt dit aan de Heere Jezus. Lees Zijn antwoord in 1 Joh. 2:1-2. Wie op Hem vertrouwt zal niet beschaamd uitkomen.

Gepubliceerd op Refoweb.nl